Mariedalskrysset

Föregående ämne Nästa ämne Go down

Mariedalskrysset

Inlägg  mojo on lör aug 21, 2010 10:05 pm

Är detta något vi ska yttra oss över.

http://www.kungsbacka.se/upload/Bygga&Bo/Stadark/Dokument/Planprogram%20för%20Mariedal_090901.pdf

mojo

Antal inlägg: 9

Användarens profil

Till överst på sidan Go down

Re: Mariedalskrysset

Inlägg  Admin on ons aug 25, 2010 8:25 am

Hej,

Har nu läst igenom översiktligt, kanske inte högprioriterat att svar på?

Du känner säkert området bäst, är det något de reagerar på?
Verkar ju inte vara något direkt värdefull natur?

/Markus

Admin
Admin

Antal inlägg: 30

Användarens profil http://gofbirdprotection.freeforumshosting.ca

Mariedalskrysset

Inlägg  Lasse on ons aug 25, 2010 11:09 pm

Synd att de skall byggas på jordbruksmark tycker jag. Även om det är låga naturvården så kommer det väl att behövas för matproduktion i framtiden.
Kan man stoppa detta på grund av fågellivet? Kan tänka mig att det blir svårt.
I vilket fall - det skall ju byggas 2 dammar i den norra delen för att ta hand om dagvattnet och kanske då även förbättra vattenkvalitén i Knapabäcken. Minst 1 meter djupa skall de vara som mest tror jag det stod och svagt sluttande stränder.

Jag tycker att vi skall försöka vara med och påverka utformningen av dammarna och närmast runt omkring så att det blir så bra som möjligt för fågellivet.

Lasse Cool

Lasse

Antal inlägg: 6

Användarens profil

Inlägg  stithe on fre aug 27, 2010 8:47 am

Vi yttrade oss över Kungsbacka 2020 sommaren 2008, då Magnus fick med rätt mycket om jordbruk. Jag tror det skulle vara bra att knyta an till det yttrandet och skriva något om alla tre ärendena (som jag inte hittar tidpunkt på). Dvs Kolla Äskatorp och Mariedalskrusset. Mariedalskrysset är inne i första steget, dvs planprogram och vi får visserligen fler tillfällen att yttra oss, men ändå..
Om vi ska yttra oss i enskilda ärenden så är det bra att vi yttrar oss så tidigt som möjligt, dvs vid planprogramtidpunkten eller vad säger ni Question

Yttrandet om Kungsbacka 2020 ligger på vår hemsida
/Stina

stithe

Antal inlägg: 27

Användarens profil

Inlägg  MLUNDS on tis aug 31, 2010 7:51 pm

Mailat Morgan yttrandet. Du kan väl ta lite därifrån. Jag tycker vi ännu en gång kan påpeka olöämpligeheten att bebygga jordbruksmark särskilt om det nu skall byggas 2 dammar i närheten som om de utformas rätt kan bli fågelrika. Visserligen en annan fråga men vem bygger dammarna? Komunnen? Vi bör nog ta kontakt med Daniel om detta du, jag el CHrister Morgan?

MLUNDS

Antal inlägg: 10

Användarens profil

Inlägg  MLUNDS on tis aug 31, 2010 7:55 pm

kanske att vi här skall trycka på kompensationsåtgärder från kommunens sida eftersom de bebygger så mycket jordbruksmark. Kanske få till ett en ny våtmark eller restaurering av Svinholmen och uprättande av ett kommunalt reservat för att skydda våtmarksfåglar och jordbrukslandskapet fåglar. Även här är Daniel vår man.

MLUNDS

Antal inlägg: 10

Användarens profil

Inlägg  mojo on tis aug 31, 2010 8:02 pm

Detta med kompensationsåtgärder tycker jag att vi kan trycka på. Dammarna som det är fråga om är inga kvävefäller utan till för att ta upp ev förorenat vatten om jag fattat saken rätt = inget värde alls!

mojo

Användarens profil

Inlägg  mojo on lör sep 18, 2010 8:17 pm

Har skrivit ihop lite om Mariedalskrysset. Kom med synpunkter!

Morgan
Attachments
Yttrande över.txt You don't have permission to download attachments.(3 Kb) Downloaded 5 times

mojo

Användarens profil

Inlägg  Christer on sön sep 19, 2010 12:37 am

Jag tycker det är bra att vi skriver detta yttrande. Dom kan alltid hävda att vårt förslag på kompensationsåtgärd inte står i proportion till detaljplanens storlek. Eftersom området vad jag förstod ytterligare kommer att bebyggas kan vårt yttrande om vi fortsätter att driva det även på annat sätt, t.ex. med markägarkontakter bli verkligehet så småningom.
Man kasnke skulle kunan skriva att våtmarken kan kompelttera det förslag på dagvatendamm man planerat, så de inte tror att vi missat den informationen i detaljplanen.
/Christer

Christer

Antal inlägg: 15

Användarens profil

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan