ÖP Härryda

Föregående ämne Nästa ämne Go down

ÖP Härryda

Inlägg  Admin on tis aug 17, 2010 2:34 pm

Christers kommentarer angående Härrydas förslag till ny ÖP.

Översiktsplan Härryda - Konflikter med naturvård
• Nya strandskydd s.31 i ÖP
• Mölnlycke Norra Bråtaskogen, säteriet bilväg genom reservatet, Södra Kullbäckstorp s.74-76
• Landvetter Landvetter södra s.88-91
• Landvettermotet Landvetter Airport city s98-103
• Rävlanda, Hällingsjö samt Hindås. Lite dålig koll på dessa områden

Naturvårdsplan
• Naturvårdsplanen är minst ett år försenad. Att planen sammanställts tillsammans med översiktplanen betyder att avvägningarna redan är gjorda och att områden, t.ex. Yxsjöområdet och norra delarna av Rambo mosse är nedklassade för att passa in i översiktplanens ambitioner. Tjänstemannastyre.
• Yxsjöområdet är uppsplittrat i olika hänsynsnivåer. Vid landskapsanalysen i samband med Landvetter Park-ärendet bedömde konsulten (Peter Nolbrant) hela området som klass 1. Detta ändrades av naturvårdskonsulten som gjorde naturvårdsplanen (Calle Bergil).
• Detsamma som ovan gäller för Rambo mosse området.
• En analys av landskapen i förhållande till mängden hänsynsnivå 1 och 2 områden visar vilka landskap som är mest värdefulla. (se den sammanlagd bilden s. 66 i Naturvårdsplanen).
• Fortsatt arbete med naturvårdsplanen s. 74-76 där borde åtgärderna vara i prioritsreinsordning, ansvar och daterade till när de skall vara klara.
• Väldigt mycket undantag från hänsynsnivåerna. Lägg märke till hur mycket plangubbarna (ja det är gubbar) har fått bestämma. Så blir det när en naturvårdsplan görs tillsammans med en översiktsplan. Då skyfflas naturen dit den passar för exploateringssyftena.

Vindkraftsplan
• Ej kollat på denna men vindkraftsparken vid Bråta känns väl malplacerad

Grönplan
• Valborgs ängar/sumpskogen öster om Vällsjön borde funnits med som prioriterat område. Perfekt för tätortsnära rekreation och våtmark.

Admin
Admin

Antal inlägg: 30

Användarens profil http://gofbirdprotection.freeforumshosting.ca

Till överst på sidan Go down

Re: ÖP Härryda

Inlägg  stithe on ons sep 01, 2010 8:11 am

Svårt att läsa hela ÖP. Första delen är allmän – läses lätt som ungefär tidningsartikel – dvs man glömmer. Men den är bra tycker jag.. Sista delen- konsekvensanalys – trycker väldigt mycket på miljkonsekvenser av typ frisk luft, men inte – enligt min mening -tillräckligt mycket på den biologiska mångfalden. Men man säger att det blir mera sånt i MKB:na då planprogram och detaljplaner görs. Och den mellersta delen – där det är lite mera konkret kommer jag liksom inte igenom utan att åka ut. Men du har ju varit överallt Christer. Du får dra mera då vi träffas.
Din tur att läsa nu Morgan?
/Stina

stithe

Antal inlägg: 27

Användarens profil

Förslag svartstext till ÖP Härryda

Inlägg  Christer on mån sep 06, 2010 8:16 pm

Här kommer lite förslag på remissvar till Öp Härryda. Det innehåller kanske en del kontroversiella saker (gulmarkerat). Tyck till och lägg till eller dra ifrån.
/Christer

ps Nån som har bra referenser på barriäreffekter av vägdragningar på fågelfauna eller annan fauna välkomnas.
Attachments
ÖP Härryda1.doc You don't have permission to download attachments.(49 Kb) Downloaded 4 times

Christer

Antal inlägg: 15

Användarens profil

Inget färdigt förslag

Inlägg  Christer on mån sep 06, 2010 8:19 pm

Observera att svaret inte är färdigt, därför ser det kanske lite konstigt ut.
Flygplatsstaden kanske kan kommenteras liksom planerna för de mindre orterna i kommunen.
/Christer

Christer

Användarens profil

Synounkter

Inlägg  stithe on tis sep 07, 2010 11:49 am

Vilket jättejobb du lagt ner Christer! Har nog inte så många synpunkter på det du skriver. Möjligen: Skulle texten om hänsynsnivåer på Värdefulla landskap och dito på Hänsynsnivåer stå mest på det ena stället och mindre på det andra, men med hänvisning till varandra?

Håller med om att det gula är problematiskt.
Först gula ”Vi förslår därför..” kan möjligen ändras till ”Vi skulle gärna se att..” ?
Stycket om Hårssjön kan möjligen behandlas i separata kontakter med tjänstemännen.
Och visst häckar väl grågås: den gjorde det i alla fall varje år 2005-2008.
Det svåraste stycket är ”Naturvårdsplanering och översiktplanering". Om jag skrivit så skulle jag formulerat ”Detta innebär.” och ”Detta försvagar” till ”Vi anser…”Vi uppfattar det som..”

Håller absolut med om att man inte kan begära att få en fungerande demokratiprocess med så många kilo planer åt gången. Men vi skulle kanske ändå inte uttala oss om förhållandet mellan politiker och tjänstemän. Jag anser att politikerna är tillräckligt störda redan av att vara ”tjänstemannastyrda”. Därför blir fler heltidspolitiker och vips så är dom precis som tjänstemän. Dessutom retar vi våra kompisar på tjänstemannasidan.
Vi har rollen som förening och kan möjligen vad gäller demokratiprocessen yttra oss om att föreningar och allmänhet får för lite tid. Så tycker jag. Däremot skulle du be någon politiker yttra sig och säga att man fått för liten tid. (Ulf ?)

Härskogen är liksom ”göteborgarnas” och hyperkänsligt? Tycker du och NF samma i denna fråga nu?
Kan tänka mig att vi försöker få mera koppling till fåglar och kanske ta bort lite insekter. NF:s roll och vår är ju lite olika här. Gäller exempelvis alkonblåvingen. ;-)
/Stina

stithe

Användarens profil

Inlägg  Christer on sön sep 12, 2010 5:31 pm

Hej!

Jag har ändrat lite grand i förslaget till yttrande. Mildrat det om Härskogen lite grand efter Stinas synpunkter.

Jag har fastnat för fyra mycket tvivelaktiga uppgifter som förekommer i naturvårdsplanen/översiktsplanen.

1. Klassningen av Rambo mosse- området saknar trovärdighet
2. Klassningen av brandskogarna i Yxsjön saknar trovärdighet
3. Riktlinjerna för hänsynsnivå 2 i naturvårdsplanen skiljer sig på en mycket viktig punkt jämfört med Orust naturvårdsplan trots att de är gjorda under samma tidsperiod och av samma konsult (norconsult). Har kommunens tjänstemän påverkat riktlinjerna?
4. Vad är förklaringen till att naturvårdsplanen är ett år för sen? Vi har aldrig fått något svar på detta.
(Mer ingående om detta om man läser grönmarkerad text i bifogad text)

Detta är fyra frågor jag hoppas att vi från GOF:s sida kommer att trycka hårt på i yttrandet. Det hade varit en fördel om vi vore överrens även med SNF Härryda om detta. Eftersom jag är med på båda ställen är jag överrens med mig själv, men vad tycker ni?

I texten förekommer även gulmarkerad text. Den är i syfte att skapa en debatt om alternativ för översiktsplanen. Ett försök att vara konstruktiv.

MVH
Christer J

Christer

Användarens profil

Fötydliganden

Inlägg  Christer on mån sep 13, 2010 8:30 pm

Apropå de fyra punkter jag skrev om ovan lägger jag till lite info från naturdatabasen som visar vad man baserat sin gränsdragning i Rambo mosse-området utifrån. Alltså att nordgränsen för nattskärra skulle gå precis i höjd med mossen (östlig -västlig riktning). detta är förstås galet och något vi borde anmärka på. (Bifogar fil)

Likaså kommer här en klarta Michael Nilsson gjord över vad total exploaterings kulle innebära. Särskilt intressant är de två brandområdena NO om Yxsjön som kommer att försvinna. I Nolbrants landskapsekologiska rapport framgår som sagt att dessa områden ihop bör betraktas som klass 1-områden.
/Christer j
Attachments
Konflikt Total Värdeomr.PDF You don't have permission to download attachments.(182 Kb) Downloaded 2 times

Christer

Användarens profil

Inlägg  Christer on mån sep 13, 2010 11:33 pm

Här kommer filen
Attachments
U 56 Långa mysten randområde.docx You don't have permission to download attachments.(13 Kb) Downloaded 2 times

Christer

Användarens profil

Inlägg  Christer on mån sep 13, 2010 11:37 pm

och här kommer kartan. Läg märke till var norra gränsen för klass 2 går i Rambo mosse-området. Norr om denna finns inget klassat naturvärde, vilket alltså är mycket märkligt (läs här vill man bygga bostäder bäst att det inte är naturklassat)
Attachments
KLASS2 NDB.PDF You don't have permission to download attachments.(126 Kb) Downloaded 1 times

Christer

Användarens profil

Mölndals yttrande över Härryda ÖP

Inlägg  stithe on fre sep 17, 2010 3:25 pm

Yttraandet tas upp på onsdagens KS och blir nog enligt vad som står i ärende 12. http://www.molndal.se/innehall2/politikorganisation/sastyrsmolndalsstad/kommunstyrelsen/kommunstyrelsenshandlingarprotokoll/20100922.4.3dbf32a6124ec9fa7b380006680.html

Vi bevakar gränserna! Very Happy

stithe

Användarens profil

Naturvårdsplan översiktsplan, grönplan

Inlägg  Christer on ons okt 06, 2010 1:19 pm

Nu har jag lagt in hela förslaget.
Synpunkter?
/Christer j
Attachments
Yttrande över naturvårdsplan för Härryda kommun forum.doc You don't have permission to download attachments.(75 Kb) Downloaded 3 times

Christer

Användarens profil

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan